דלתות להיכל קודש

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
דלתות להיכל קודש

במהלך המאות ה-12, ה-13 ותחילת המאה ה-14 הפך היכל הקודש לחלק בלתי נפרד מבתי הכנסת ביהדות אשכנז.

דלתות להיכל קודש

בימי קדם, היכל קודש בבתי הכנסת היה מעין תיבה, ששימשה מקום אחסון לחפצי הקודש, ביניהם השופר, אפוד הכוהנים וספרי התורה. במשנה תיבה זו נכללה בתוך רשימת האביזרים הקבועים של בתי הכנסת והיוותה היכל קודש עבור כל בית כנסת. דלתות להיכל קודש בימי קדם היו עשויות מעץ, כמו התיבה שממנה היה בנוי כל היכל קודש, והן היו נפתחות מלמעלה או מהצד. בדלתות להיכל קודש המכסה היה מורכב על גבי ציר. על כל היכל קודש הונח כיסוי בד, ופנים היכל הקודש היה מרופד במטפחות. מתוך כך, שהיכל קודש בימי קדם היה בעצם תיבה מעץ, ניתן להסיק כי היכל קודש בעבר היה מבנה נייד, שהיו מכניסים לאולם התפילה לפני קריאת התורה, ולאחר סיום התפילה הוחזר היכל הקודש למקומו.

דלתות להיכל קודש בבית כנסת שונים

במהלך המאות ה-12, ה-13 ותחילת המאה ה-14 הפך היכל הקודש לחלק בלתי נפרד מבתי הכנסת ביהדות אשכנז. דלתות להיכל קודש בבית כנסת אשכנזי היו עשויות מעץ או היוו מעין שער מברזל. בבתי כנסת אשכנזיים היכל קודש נתפס כשער לשמיים, ולכן אל כל היכל קודש היה ניתן להגיע דרך מדרגות, כאשר הכניסה אליהן הייתה לעיתים מעוצבת בתור שער. דלתות כניסה בבתי כנסת אשכנזיים מעוטרות באלמנטים ארכיטקטוניים רבים כגון כרכובים, בסיסים, כנפיים צדדיות ועמודים. מעבר לאלו, דלתות להיכל קודש היו מקושטות בתבליטים שונים של סממנים יהודיים כגון לוחות הברית, כתרים, ידיים בצורת ברכת הכהנים, זרי פרחים ובעלי חיים אפשר לאמר שהיו ועדיין דלתות מעוצבות לכל דבר. כיום היכל קודש מעוצב בעיקר מעץ, והמתאר שלו עשוי מקווים ישרים. מעל כל היכל קודש ניתן למצוא כתר. מאחורי דלתות להיכל קודש בבתי כנסת אשכנזיים ישנו סורג, שמאחוריו נמצא ספר התורה.

לירז רום
לירז רום
עורכת התוכן של האתר אלידור דלתות כניסה מעוצבות, כמעט 5 שנים בתחום בנייה וקידום אתרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דלתות אלידור

חברת אלידור הינה היצרנית הגדולה ביותר לייצור דלתות כניסה מעוצבות, כחברה פורצת דרך בתחום הביאה אלידור למהפכה בעולם עיצוב דלתות בהתאמה אישית לפי דרישת הלקוח.

טיפים

עקבו אחרינו

Call Now Button דילוג לתוכן